15:45 Մեր պատմագիրները՝ ԿՈՐՅՈՒՆ | |
Հայ պատմագիրներից առաջինը ժամանակագրական առումով Կորյունն է: Նա ծրագրել էր իր ուսուցչի մահից հետո գրել հայ գրերի ծագման և հեղինակի կենսագրության մասին: Երբ կաթողիկոսական տեղապահից այդ անելու հրամանն է ստանում` գրում է գովաբանական մի կենսագրություն, որի մեջ չի մոռանում հիշատակել նրանց, ովքեր նպաստել են հայ դպրության զարգացմանը: Նրա գրվածքը հայերեն առաջին պատմական երկն է: Այդ երկի գրության ստույգ տարեթիվը մեզ անհայտ է, ենթադրվում է, որ այն գրվել է 443-451թվականները: 451 թվականից հետո Կորյունի աշխատության դեմ` որպես հակափաստեր հիշատակվում են` ա) կաթողիկոսական տեղապահ Հովսեփի` 451-ից հետո
Պարսկաստան տարվելը և այնտեղ նահատակվելը: բ)Կորյունի`
Վասակ Սյունի իշխանի մասին գրած հետևյալ խոսքերը <<քաջ Սիսական Վասակը, խելացի
ու հանճարեղ և կանխագետ, աստվածային իմաստության
շնորհներով օժտված մի մարդ>>: Դժվար,
թե 451 թվականից հետո Կորյունն այսքան բարձր գնահատեր Վասակին: Մյուս կողմից Մաշտոցի
վարքը գրվել է նրա մահից ոչ անմիջապես հետո, որովհետև Կորյունը գրում է, թե Մաշտոցի
մահից 440 թվական, երեք տարի անց, Վահան Ամատունին
տաճար է կառուցել նրա գերեզմանի վրա: Հետևաբար, եթե Կորյունն իր աշխատությունը վաղուց
էլ սկսած լիներ, միևնույն է նա ավարտած պիտի լիներ, ոչ վաղ քան 443 թվականը: Կորյունը
եղել է Մաշտոցի կրտսեր աշակերտը, ականատես է եղել իր պատմած դեպքերին, մասնակցել Մաշտոցի
և Սահակի գործերին, եղել նրանց օգնականը: Վաղարշապատի վարդապետարանը` հայկական առաջին
դպրոցն ավարտելուց հետո նա իր ընկերների հետ առաքվել է Հայաստանի գավառները ուսուցչության
և քարոզչության, ապա 424 թվականին Մաշտոցի
առաջարկով Ղևոնդի հետ մեկնել է Կ. Պոլիս` հունական մատենագրությանն ու հունարեն
լեզվին հմտանալու և թարգմանություններ կատարելու: Այնտեղ նրանք միացել են Հովսեփ Պաղնացուն
և Եզնիկ Կողբացուն, որոնք նույնպես նույն նպատակով էին ուղարկվել: Ավարտելով իրենց
գործը նրանք վերադառնում են հայրենիք: Կորյունի կենսագրության դրվագներից մեկը կապվում է Եզնիկ Կողբացու հետ: Վերջինիս նա
անվանում է << ընտանեգույն սննդակից>> : Այս կապակցությունը ցույց է տալիս,
որ նրանք մանկության տարիները անցկացրել են միասին: <<Վարք Մաշտոցի>> երկը
մեզ է հասել ընդարձակ և համառոտ խմբագրությամբ: Ոմանք համառոտն են համարել հարազատ,
նախնականը, ուրիշները` ընդարձակը: Այժմ ապացուցված
է, որ Կորյունի գրչին պատկանողը ընդարձակն է, այն ինչ համառոտը 6-ից 9-րդ դարերում
փոփոխությունների ենթարկված մի տարբերակն է` կատարված Մ. Խորենացու <<Հայոց պատմություն>>
աշխատության ազդեցությամբ: Առաջին կարճ առաջաբանից հետո Մաշտոցի վարքագիրը գրում է
երկրորդ երկար նախաբանը, որպեսզի պատասխանի այն հարցին, թե արդյոք թույլատրելի է կատարյալ
նարդկանց վարքը գրել, թե ոչ: Աստվածաշնչից բազմաթիվ մեջբերումներ անելով` նա ցույց
է տալիս, որ դա ոչ միայն թույլատրելի է, այլև անհրաժեշտ` ուրիշներին օրինակ ծառայելու
համար: Վերջում նա եզրակացնում է, թե ինքը ևս կարող է համարձակվել գրի առնելու արդար
մարդու`Մաշտոցի վարքը: Առաջին հայացքից թվում է, թե այդ առաջաբանը չի առընչվում բուն նյութի հետ և հավանաբար այդ պատճառով է համառոտ
տարբերակում հանված: Սակայն Կորյունն այդ հատվածը գրելով ունեցել է իր նպատակադրումը:
Ինչպես հայտնի է, վարքեր գրվում էին միայն սրբերի մասին: Ընդհանուր քրիստոնեական գրականությունից
հայտնի են Բարսեղ Կեսարացու, Հովհան Ոսկեբերանի
և այլոց վարքերը: Բայց չէ որ Մեսրոպը սուրբ չէր: Կորյունը Մաշտոցին նրանց հավասար է
դասում, որովհետև նա հայ ժողովրդի համար բացառիկ գործ է կատարել: Կորյունը գրերի գյուտը նկարագրել է մանրամասնորեն` լիովին գիտակցելով նրա
մշակութային քաղաքական մեծ նշանակությունը:
Մաշտոցի վարքը հայ գրականության սկզբնավորման միակ ժամանակակից և վավերական երկն է:
Կորյունը սկզբնաղբյուր է դարձել հետագա գրողների համար: Կորյունի երկում կարևոր տեղեկություններ կան
Հայաստանի ներքաղաքական ու հասարակական կյանքի մասին: Վարքը վերջանում է ժամանակագրական
հատվածով: Սա առաջին ժամանակագրությունն է հայ մատենագրության մեջ և տեղեկություններ,
տվյալներ է հաղորդում Մաշտոցի կենսագրության, գրերի գյուտի տարեթվի վերաբերյալ: Ինչ է իրենից ներկայացնում Կորյունի երկը: Թեև
այն կոչվում է <<վարք>> և իր մեջ պարունակում է վարքագրական երկերին հատուկ շատ բան, սակայն այդ գործի համար
առավել բնորոշը պատմականությունն է: Այն Մաշտոցի և հայ գրերի գյուտի պատմությունն է: | |
|
Մեկնաբանություններն ընդամենը՝: 0 | |